Vožnja biciklom, posebice na većim udaljenostima, zna biti bolna i neugodna za područje prepona i leđa. Preporuča se nošenje postavljenih hlačica, napravljenih upravo za vožnju biciklom, s pojačanjima u području prepona. Iako mnogi savjetuju kupovinu mekšeg sjedala, ono ti može olakšati samo kraće vožnje. Kod onih dužih, postavljene hlačice su učinkovitiji i pametniji izbor.
Iako hrvatski Zakon o sigurnosti prometa na cestama nalaže nošenje kacige osobama do 16 godina starosti, nju bi trebali nositi svi! Dobra kaciga može ti sačuvati život, a danas nije teško pronaći udobnu, laganu i cjenovno pristupačnu kacigu.
Ako imaš mogućnost, umjesto klasičnih pedala u koje se noga uvlači preporučamo postavljanje tzv. “clipless” pedala. Radi se o pedalama koje omogućuju “ukapčanje” posebnih cipela. U slučaju pokreta koji ne odgovara pokretu noge pri okretanju pedala, noga se automatski “iskopča” iz pedale. Rizik od od ozljeda uslijed pada s bicikla značajno se smanjuje jer je noga slobodna. Zato ovakvu vrstu pedala danas koriste svi profesionalni i cestovni vozači koji provode puno vremena na biciklu.
Kad uvježbavaš nove trikove i načine vožnje, ne zaboravi na biciklističke rukavice i štitnike za koljena. Ako se želiš baviti skakačkim skokovima ili se upuštaš u downhill avanturu, razmisli i o štitnicima za laktove i leđa.
Ne moraju biti skupe i ne moraš razmišljati kako s njima izgledaš jer im je namjena da tvoje oči zaštite od prašine, kamenčića, sunca i kiše. Neki modeli imaju mogućnost promjene stakala. U tom slučaju možeš uzeti par leća za svijetlo, sunčano vrijeme i par za kišne dane.
Posebnu pažnju održavanju lanca posveti ako voziš po lošem vremenu. Osim što ćeš se poštedjeti neugodnog škripanja, poštedjet ćeš i skuplje dijelove bicikla, poput zupčanika, koji se u tom slučaju manje troše.
Preporučena razina obično je prikazana na bočnoj strani gume. Podna pumpa dobra je investicija jer zahtijeva manje napora, a obično ima i zaslon koji prikazuje trenutnu razinu tlaka u gumama.
Osim što će ti leđa i perilica rublja biti zahvalni, zahvalni će biti i oni koji voze neposredno iza tebe. Iako će neki zaljubljenici u estetiku bicikla reći kako se njima narušavaju čiste, elegantne linije vozila, ništa ne može zamijeniti ugodniju vožnju u zimskim i kišnim uvjetima.
Topla voda sa sapunicom i spužvica bit će dovoljni za čišćenje većine dijelova bicikla. Za teže dostupne dijelove i spojeve pomoći će ti specijalizirani sprejevi za čišćenje i održavanje. Koristi poseban odmašćivač za pogonski sklop (kaseta, lanac, zupčanik). Svoj blistavo čist bicikl na kraju posprejaj sa silikonskim aerosolom koji će spriječiti taloženje blata u sljedećoj vožnji. Ne zaboravi izbjeći kočne površine.
Uvijek sa sobom nosi set za popravak (poluge za gumu, zakrpe ili novu unutarnju cijev te pumpu). Kad si daleko od kuće i začuješ pištanje zraka iz guma, stečena vještina popravljanja gume svakako će ti dobro doći. Nakon što pripremiš opremu i opremiš svoj bicikl, uključujući i set za popravak, razmisli i o svojem “gorivu“. U današnje vrijeme lako je potrošiti bogatstvo na hranu i sportske suplemente, ali istina je da nam to nije uvijek potrebno. Vrijeme i novac uloži u prave stvari.
Bez obzira na to preferiraš li bočicu za vodu ili ruksak s bidonom, uvijek sa sobom nosi tekućinu. Gotovo uvijek usput ćeš pronaći mjesto gdje ćeš svoje spremnike za vodu moći dopuniti.
Tijelo može izdržati 90 minuta s postojećim zalihama glikogena u stanju visokog napora, prije nego što će mu trebati dopuna ili će se prebaciti na sagorijevanje masnoća. Kod sagorijevanja masti tvoja aktivnost vjerojatno neće biti ni približno jednakog intenziteta. Zato kontinuirano unosi 100-250 kalorija svakih 30 min. Opremi se bananama, energetskim gelovima, pločicama od žitarica.
Grčevi su uobičajena pojava kada počneš više ili duže voziti bicikl. Osiguraj unos elektrolita koje gubiš tijekom aktivnosti kroz znojenje. Popij namjensko sportsko piće (poput izotonika i slično) ili da ga napravi kod kuće (obično je to neki voćni sok, voda s malo šećera i soli).
Ovakvo će ti piće dobro doći nakon dugih, teških vožnji jer će ono pomoći organizmu da se čim prije sam oporavi. Kombiniraj s odmorom. Pokušaj konzumirati i 15-20 grama proteina unutar 30 minuta od završetka aktivnosti. Na tržištu postoji već mnogo unaprijed pripravljenih pića za oporavak, ali i njega možeš napraviti kod kuće. Evo recepta: mlijeko, jedna banana, jušna žlica maslaca od kikirikija i malo meda – sve smiksano u blenderu ili štapnim miskerom.
Na pola puta obavezno napravi stanku i popij kavu u nekom od obližnjih kafića. Osim što ćeš malo odmoriti noge, kofeinom ćeš pobuditi energiju i izdržljivost na biciklu.
Kad ideš na dužu ili udaljeniju vožnju, o tome obavijesti barem jednu osobu. Reci joj gdje ideš, kuda se otprilike planiraš kretati i kad ćeš se vratiti.
Osjećat ćeš se sigurnije i pouzdanije. Znaj da imaš jednako pravo biti na putu kao i bilo tko drugi, sve dok poštuješ prometna pravila, zakone i znakove. Saznaj razliku između “primarnog” i “sekundarnog” položaja i upotrijebi ih na odgovarajući način.
Prednja kočnica je mnogo učinkovitija u zaustavljanju. Pokušaj postići omjer od 60/40 ili 70/30 u distribuciji sile između prednje i zadnje kočnice. Oprezno s jakim stiskom! Moderne kočnice su poprilično snažne i trenu te mogu “prebaciti” preko volana.
Kod skretanja u zavoju, pobrini se da je vanjska papučica u najnižem položaju, s pritiskom na nju. To će ti dati veću čvrstoću, osobito na mokroj podlozi, jer je manja mogućnost od proklizavanja.
Prije ili poslije, bit ćeš u situaciji da se nađeš u biciklističkom društvu. Vozite se blizu, jedni iza drugih, ali budite oprezni. Držite glavu ravno i fokusirajte se na vožnju, ne činite nikakve nagle pokrete i ne kočite naglo. Pripazi na preklapanje prednjeg kotača sa zadnjim kotačem osobe ispred tebe. Koristi ručne signale i upozori vozače iza sebe na bilo kakve prepreke, kako bi za njih znali na vrijeme.
Tijekom vožnje mogu ti se dogoditi razne nepredvidive situacije zbog kojih se možeš ozlijediti ili nanijeti štetu nekom drugom sudioniku u prometu. Rizici su jednaki, čak i veći ako putuješ biciklom, zato pregledaj ponude osiguranja i odaberi paket za sebe.
Kako pravilno zaključati (vezati) bicikl?
Vežeš li ispravno svoj bicikl kada ga ostavljaš na javnom mjestu? Pročitaj savjete kako ispravno zaključati svoj bicikl i imati sigurnost da će ti polica osiguranja bicikla od krađe vrijediti!
DA: Zaključaj svoj bicikl, kroz okvir, uz nepokretni objekt
Vodi računa da svojim sigurnosnim lancem vežeš okvir bicikla (ramu) za nepokretni objekt. Ovakva metoda zaključavanja je obavezna i ako bicikl nije ovako vezan, ne možemo garantirati da će šteta, u slučaju krađe bicikla, biti isplaćena.
Što je “nepokretni objekt”?
Nepokretni objekt je svaki objekt koji je čvrsto pričvršćen u beton ili kamen, odnosno koji se ne može maknuti, podići ili provući ispod ili iznad bicikla. Pravilno pričvršćen krovni nosač na motornom vozilu ili držač bicikla također se smatraju nepokretnim objektom. Dobro promisli lokaciju i okruženje prilikom svakog zaključavanja bicikla na javnom mjestu i postupaj u skladu s njom.
Primjer iznad može se činiti malo ekstremnim, ali svake se godine pojavljuje mnoštvo odštetnih zahtjeva za bicikle koji su bili vezani na sličan način. Ako ovako zaključaš bicikl ili ga, primjerice, pričvrstiš za ljestve, kosilicu i slično, nažalost, šteta ti neće moći biti isplaćena.
NE: Ne veži svoj bicikl kroz prednji kotač!
Ne možemo dovoljno snažno naglasiti koliko je važno da svoj bicikl vežeš kroz okvir (ramu) bicikla. Zaključaš li ga kroz prednji (ili stražnji) kotač, kradljivcu je relativno jednostavno otkačiti tvoj bicikl skidanjem prednjeg kotača.
DA: Osim primarnog (osnovnog) lanca, koristi i dodatni lanac za još veću sigurnost
Iako nije obvezno, zbog vlastite je sigurnosti dobro da ponekad koristiš dodatni lanac za zaštitu dodatnih dijelova bicikla. Drugi lanac u startu predstavlja dodatnu prepreku jer će biti potrebno znatno više vremena i truda da se bicikl ukrade. Nikako nemoj koristiti samo drugi (dodatni) lanac. Primarna zaštita je ono što je obavezno, sve ostalo samo povećava sigurnost!
NE: Ne koristi dodatni (sekundarni) lanac kao primarnu zaštitu od krađe!
Nažalost, mnogi biciklisti pogrešno shvaćaju svrhu sekundarnog sigurnosnog lanca kojeg u nekim slučajevima dobiju prilikom kupovine uz svoj primarni sigurnosni lanac, misleći kako je to rezervni lanac. Sekundarni lanci nisu namijenjeni za osnovnu, temeljnu zaštitu bicikla i kao takvi ne mogu biti prihvaćeni u slučaju krađe i prijave štete osiguravatelju.
Vodi računa o sigurnosnoj zaštiti svojeg bicikla jer o tome ovisi pokrivenost policom osiguranja!